Entreprenöriellt lärande


Vad är det?

På ett ställe i LGR11, endast ett, nämns ordet entreprenörskap. Och ändå har det präglat debatten. Resonemanget har förts vidare, och idag pratas det mer om entreprenöriellt förhållningssätt, eller entreprenöriellt lärande. Men vad är det?  I LGR11 står det:
En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.
Och hur gör vi det? Under kursen i Skolverkets regi, Entreprenöriellt lärande 7,5HP behandlas följande områden för att belysa vad entreprenöriell pedagogik kan innefatta.
  • den nya lärarrollen 
  • motivation
  • formativ bedömning/synligt lärande
  • IKT i undervisningen
  • kreativitet och förmågan att generalisera kunskaper
  • relationell pedagogik
Dessa är, hävdas det, viktiga förutsättningar för att elevens självledarskap och entreprenöriella förmågor utvecklas. Detta sätt att  resonera om förmågor och kognitiva mål går hand i hand med Svanelids The Big Five, d v s förmågor som genomsyrar läroplanens mål, och Blooms taxonomi, men med tillägg av praktiska färdigheter och social kompetens. IKT är ett verktyg för att eleverna kan bli ägare av sitt lärande varifrån som helst och när som helst, ett verktyg för att synliggöra och kommunicera.


Varför är det viktigt?

Vi måste ändra skolkulturen för skolans överlevnads skull. Det är tur för skolan att den är obligatorisk! Samhället ser inte ut som det gjorde när skolan blev obligatorisk år 1842, och människor som lever idag ser helt annorlunda på sin roll (mindre pliktkänsla och mer av need - desire)! Många barn idag vägrar att inordna sig i en skolsystem som de upplever är ointressant och som inte fyller deras behov. De ska inte behöva få en diagnos eller sorteras bort. Vi behöver tro att alla barn vill lära sig!


Vi behöver en ny skola eftersom världen förändras. Vi måste följa med, och vi måste stimulera till ett livslångt lärande eftersom förändringar går i en rasande fart. Vi måste bli en lärande organisation som kan förbereda ungdomar med kompetenser för nya yrken som vi ännu inte känner till.


Vad är en lärande organisation?

Christer Vestlund, en av eldsjälarna bakom entreprenöriellt lärande i skolan, och grundaren till Me University, beskriver den nödvändiga lärande organisation såhär:




Jag rekommenderar varmt sidan för litteraturtips och länkar, om du är intresserad av att lära mer.

/Maria Sandqvist