Formativ bedömning

Förenklat kan formativ bedömning liknas med att orientera - Var är jag/vi? Vart ska jag/vi? och Hur tar jag/vi oss dit?



Varför ska vi arbeta formativt i skolan?
I Lgr11 står det:
Skolans verksamhet måste utvecklas så att den svarar mot de nationella målen. Detta kräver att verksamheten ständigt prövas, resultaten följs upp och utvärderas och att nya metoder prövas och utvecklas. Ett sådant arbete måste ske i ett aktivt samspel mellan skolans personal och elever och i nära kontakt med såväl hemmen som med det omgivande samhället.  Läraren ska  organisera och genomföra arbetet så att elever utvecklas efter sina förutsättningar och samtidigt stimuleras att använda och utveckla hela sin förmåga och upplever att kunskap är meningsfull och att den egna kunskapsutvecklingen går framåt.


Elevers lärande är av olika kvalitet. I bedömningsprocessen är läroplanens betygskriterier verktyg för elevers lärande. De är tillgängliga och ska vara förståeliga, transparanta och tillämpliga för eleverna i undervisningen. Därmed ges eleverna möjlighet att delta i bedömningen av sitt eget lärande och sina arbetskamraters vilket innebär att ansvaret för den egna utvecklingen och sina kamraters utveckling ökar. Detta ställer krav på läraren att synliggöra och tydliggöra målen, ta reda på vad eleven kan och lägga upp undervisningen så att den är meningsfull och relevant.


Att konsekvent använda bedömning formativt fokuserar skolan automatiskt på lärandet för lärandets skull, och inte som ett sätt att generera betyg. Enligt Christian Lundahl är det det skarpaste verktyget i den pedagogiska verktygslådan.


Vad är formativ bedömning?
“Formativ bedömning handlar i grunden om en förbättrad kommunikation så att alla vet spelreglerna och har lika chanser att nå målen” (Anders Jönsson, Skolverket 2010). Det handlar om ett processinriktat förhållningssätt där bedömningen används som form för att utveckla undervisningen och elevers möjlighet att prestera i förhållande till bestämda kvalitetskriterier. Förhållningssättet är en process och är för mig likställt med systematiskt kvalitetsarbete.




Dylan Wiliams grunddefinition för formativ bedömning:
Bedömning fungerar formativt när bevis för elevernas prestation tas fram, tolkas och används av lärare, elever eller deras kamrater för att besluta om nästa steg i undervisningen som förmodligen blir bättre, eller bättre grundade, än de beslut de skulle ha fattat om bevis inte hade funnits. (Wiliam 2013, s. 58).



Är du nyfiken på att lära mer om formativ bedömning och få verktyg till att arbeta formativt rekommenderar jag litteratur- och länksidan /Anna-Lena Björkstrand