Förstelärarna berättar

1 kommentar:

  1. Hello alla kollegor!
    Efter kursen vi var på om formativ bedömning skrev vi om den formativa bedömningens två ben här i bloggen.
    Här kommer ett litet tips till den som är sugen på att prova på att utveckla den formativa bedömningens andra ben, det som handlar om att forma och forma om min undervisning under pågående arbete. Ett enkelt sätt att under pågående arbetsområde ha koll på om eleverna är på banan är att använda sig av t.ex. exit tickets eller korta formulär i slutet av lektionen för att stämma av att eleverna fått med sig det viktiga. Utifrån resultatet kan du sedan planera vidare, ska fortsätta repeter det vi gjort idag eller kan jag fördjupa undervisningen mer eller gå vidare till något annat.
    Om du känner dig sugen på att prova detta eller om du redan gör det men vill testa ett nytt så vill jag tipsa om Socrative.
    Socrative finns som app, dels i en lärarversion dels i en elevversion. Du som lärare skapar t.ex. en exit ticket. Du får ett nummer till ditt "rum" där din fråga ligger. Du ger sedan rumsnumret till eleverna som går in i rummet via sin elevapp och besvarar frågan. Du får statistik över kunskaperna i din klass, bara att använd.
    Lycka till med användandet av socrative!
    Hälsningar Madde & Patrik

    SvaraRadera