onsdag 17 september 2014

Bedömning FÖR och AV lärande

Onsdag och torsdag förra veckan var vi på en två dagars konferens om formativ bedömning i Skolportens regi. Den resulterade både i nya tankar och omformning av gamla.

Det första som slår oss är att vi faktiskt redan har kommit långt på Lillhagaskolan när det gäller formativ bedömning och olika verktyg för det.  Johanna Hane, som arbetar på Fridaskolorna och DidaktikCentrum i Göteborg pratar om hur man kan använda IKT för formativ bedömning och vi känner igen oss i allt. Vi är redan där, vi gör det. Sedan kan vi självklart utveckla det vi gör mer, men vi är på rätt spår och på väg mot målet med mer medvetna elever som vet vart de ska och hur de ska komma vidare.

Den föreläsaren som inspirerade mest var Pernilla Lundgren som pratade om planering, feedback och vikten av motiverade elever. Det väcker ju många tankar. Hur motiverar vi eleverna och framför allt, hur får vi eleverna att hitta en egen inre motivation? Här har vi nog alla något att jobba med och tänk er bara hur långt vi och våra elever kan komma om vi hittar det som gör att motivationen ökar.

Pernilla Lundgren pratar också om den formativa bedömningen två ben; för eleverna och för mig som lärare. Att använda formativ bedömning för att planera och planera om min undervisning under arbetets gång är minst lika viktigt som att visa eleverna hur de som individer ska komma vidare i sitt eget lärande. För hur säkerställer vi annars att eleverna är med på tåget och att jag faktiskt arbetar med rätt uppgifter på rätt nivå?

En bra gång att ha i huvudet kan vara
kursplan -> konstruera uppgifter -> formativ bedömning (på individ- och gruppnivå) -> ev. nya/omformulerade uppgifter -> bedömning -> Kunskapsprofil

Hon delade även med sig av en modell att använda vid planering av nya arbeten, vi gillar den. Använd den gärna.


Over and out
Madde & Patrik

1 kommentar:

  1. Intressant tanke att även arbeta formativt med sin egen undervisning!

    SvaraRadera