onsdag 14 maj 2014

Konferens Sex och samlevnad - en pusselbit i ämnesundervisningen

Fullproppad hjärna med massa funderingar efter en konferensdag i skolverkets regi på temat Sex och samlevnad - en pusselbit i ämnesundervisningen

I beskrivningen av konferensen stod b la:
Den här konferensen riktar sig till lärare, skolledare, elevhälsan och övrig skolpersonal samt andra personer som arbetar med skolutveckling inom området sex och samlevnad. Konferensen syftar till att stärka det kollegiala lärandet och samverkan på skolan och vi ser därför helst att två eller fler från samma verksamhet anmäler sig tillsammans.

Det jag tar med mig från dagen stämmer inte överens med rubriken “Sex och samlevnad - en pusselbit i ämnesundervisningen. För mig blev det tydligt att det hela handlar om ett större övergripande värdegrundande arbete. Sex och samlevnad är en pusselbit i ett större sammanhang, dvs normer och värden, vilket ska genomsyra hela verksamheten. Utbildningen ska präglas av normerande värden där sex- och samlevnad är en del. Jag tänker att det innebär att när jag planerar min undervisning  och mina arbetsområden ska jag ha värdegrundsglasögonen på och se till att det hela tiden arbetas med aktivt, dvs ett förhållningssätt jag har.

Funderingar som dykt upp under denna dag är:

Har vi en gemensam grund att stå på? Betyder ord samma sak för oss? Vad innebär värdegrundande arbete? Vad har vi för syn på elever? Vad innebär alla människors lika värde? Vad innebär egentligen heteronormativitet?

Följdfrågan blir: Vilka är vi?

Först måste jag vara på det klara med vad frågorna ovan betyder för mig. Vad har jag för värderingar och syn. Vad står jag för? Hur vill jag uppfattas? Om det ska bli sant hur ska jag då vara?
Vi - tänker jag kollegiet, frågorna behöver lyftas om och om igen. Lite som kondition - en färskvara, måste tränas för att bibehållas. Precis på samma sätt som vi behöver arbeta med våra elever, vår största grupp av medarbetare (medskapare)

Hur ser våra föreställningar ut? Vilka är det vi har framför oss i klassrummet?
Hur tänker jag?
- utgår jag från att alla sexualiteter och könsidentiteter finn i rummet?
- utgår jag från att det finns personer som lever med hiv?
- är kunskapen som förmedlas relevant för alla?
- är rummet tryggt för alla?
- när jag arbetar med värderingsövningar ser jag till att använda bara påståenden där alla är lika självklara oavsett sexualitet, könsidentitet, religion, ursprung, funktionalitet etc?
- har jag ett normkritiskt förhållningssätt?

Hur tänker du?

7 kommentarer:

  1. Det är jättespännande frågor du ställer, Anna-Lena, som kanske mest handlar om relationer och god sortering på mitt liv och mina tankar och åsikter och känslor, och respekt och tolerans för att andra har ett annat sätt, och andra känslor. Hur tränar vi elever att acceptera och respektera? Vilket innehåll kan vi använda för att skapa goda möjligheter för att få till goda diskussioner om detta? I skolverkets eget material finns många tips, både för varje ämne i sig, och teman där man kan arbeta ämnesövergripande. Detta stödmateral är klart värt en stunds tid. Kanske underlag ett arbetslagsmöte eller en studiedag? Det går att ladda ner här:http://www.skolverket.se/publikationer?id=3124

    SvaraRadera
  2. Vi ser framemot att använda stödmaterialet till vårt sex!

    SvaraRadera
  3. Vi också. Alla tillsammans! /Grupp 4

    SvaraRadera